Relacja z wycieczki do Muzeum Zabawek, Geoparku i Zamku w Chęcinach

• Post category:Uncategorized

W sobotę 24 września 2016 r. po smacznym śniadaniu przygotowanym przez opiekunów naszych podopiecznych i spakowaniu reszty bagaży do autokaru wyruszyliśmy w drogę.

Najpierw pojechaliśmy do kieleckiego Muzeum Zabawek i Zabawy. Pani przewodnik opowiedziała nam o tym jak na przestrzeni wieków zmieniały się rodzaje prezentowanych zabawek i materiały z jakich zostały wykonane. Oczywiście większość eksponatów umieszczonych
w gablotach mogliśmy tylko obejrzeć. Gdyby zostały udostępnione zwiedzającym szybko uległyby zniszczeniu, chociażby z uwagi na swój „wiek”. Najstarszy eksponat (lalka) został skonstruowany ok. 300 lat temu. Przechodząc obok gabloty z zabawkami z okresu PRL-u opiekunowie oraz starsi podopieczni mieli okazję choć na chwilę powrócić myślami do czasów dzieciństwa.

Jedną z najciekawszych atrakcji w Muzeum, której zobaczenie było wartościowe, ponieważ wpisywało się w założenia naszego projektu pn.„W świat tajemnic – jak to działa” – była prezentacja tworzenia pierwszych bajek wyświetlanych na projektorach/rzutnikach o nazwach „Jacek” i „Ania”. Animacja pokazująca zrealizowaną już bajkę wyświetlana była na telewizorze. Na ścianach sali znajdowały się plansze z kliszami pokazującymi przykładowe bajki, które wówczas składały się z czterech obrazków, przewijanych jeden po drugim.

W całym Muzeum znalazło się jednak miejsce, w którym była możliwość bawienia się eksponatami. Na stoliku udostępniono ruchome zabawki z drewna. Dzięki zastosowaniu różnych zasad fizyki kaczuszki „schodziły z górki”, a ludzik z drabiny. Po obejrzeniu wszystkich zabawek zgromadzonych w tym miejscu opuściliśmy budynek kierując się w stronę parkingu, gdzie czekał na nas autokar. Na pamiątkę pobytu w Muzeum każdy gracz w boccię otrzymał drewnianego ptaszka.

Kolejnym punktem naszej podróży był Geopark Kielce. Po wejściu do budynku Centrum Geoedukacji przywitaliśmy się z panem przewodnikiem i poszliśmy z nim zwiedzać Galerię Ziemi. Na wstępie dowiedzieliśmy się, że Góry Świętokrzyskie są oprócz Sudetów pasmem górskim. Początki ich powstania sięgają okresu w prehistorii zwanego kambrem, czyli poprzedzającego okres dewonu, któremu poświęcona jest stała ekspozycja. Po wysłuchaniu wprowadzenia przechodziliśmy wraz z przewodnikiem pomiędzy kolejnymi planszami, szklanymi gablotami oglądając prezentowane w nich skały oraz makiety zwierząt żyjących w okresie dewonu. Pan przewodnik pokazał nam modele m.in. łodzika, trylobita, amonitu i ryby pancernej. Prezentacje multimedialne przedstawiały symulację tetrapoda wychodzącego na brzeg morza oraz trylobita zakopującego się w mule. Mieliśmy okazję dotknąć skał z tego okresu prehistorycznego, część poddano szlifowaniu, część pozostawiono bez szlifu, aby zachować ich naturalną strukturę.

Na zakończenie zwiedzania Galerii Ziemi pan przewodnik zabrał nas do urządzenia – kapsuły, w której wyświetlany był film 5D pt. „Podróż do wnętrza Ziemi” z towarzyszącymi mu efektami specjalnymi np. wstrząsami. Po opuszczeniu Geoparku udaliśmy się na obiad.

Po posiłku podjechaliśmy w pobliże Zamku Królewskiego w Chęcinach. Większość z nas udała się na zwiedzanie różnych części Zamku (baszt, lochów, skarbca), przymierzaliśmy rycerskie hełmy i strzelaliśmy z łuku. Pani instruktor dokładnie wytłumaczyła jak należy prawidłowo posługiwać się tą bronią zanim oddała go w ręce opiekunów, a nawet niektórych podopiecznych. Dzięki temu nikt nie został przebity strzałą i nie było konieczności zamykania za karę w lochach nikogo z naszej grupy. Po podwieczorku przygotowanym przez opiekunów naszych podopiecznych wszyscy wsiedliśmy do autokaru i w doskonałych humorach wyruszyliśmy w drogę powrotną do domów.

Podsumowując w ciągu jednego dnia nasi podopieczni dowiedzieli się jak tworzone były pierwsze wyświetlane bajki, na jakiej zasadzie działały ruchome zabawki wykonane bez wykorzystania sprężyn, a tym bardziej baterii. Dowiedzieli się jak powstało życie na Ziemi, a na koniec jak działa łuk.

Galeria zdjęć z tej wycieczki