Opis wycieczki Gidle – Malutkie

• Post category:Uncategorized

W dniu 18 września 2015 r. podopieczni Stowarzyszenia „Dar Serca” wraz z opiekunami uczestniczyli w wycieczce do miejscowości Gidle oraz Malutkie. Wyjazd odbył się w ramach projektu pn. „Tajemniczy ogród” sfinansowanego z grantu otrzymanego od Fundacji CEMEX „Budujemy Przyszłość”.

Po krótkiej podróży autokarem dotarliśmy do Nadleśnictwa Gidle, gdzie czekał na nas podleśniczy Pan Tomasz Banaszkiewicz, który był naszym przewodnikiem. Pan Tomek oprowadzał nas po terenie, pokazywał różne drzewa, wyjaśniał podobieństwa i różnice
w budowie liści. Mieliśmy okazję zobaczyć takie drzewa jak: cis, modrzew, jesion, klon (jawor
i zwyczajny), grab, dąb, wiąz, kosodrzewina (sosna górska), lipa, topola osika, trześnia (czereśnia dzika), robinia akacjowa, leszczyna. Wśród innych roślin, które widzieliśmy pośród drzew warto wymienić: paproć orlicę, głóg, a w pobliskim stawie na powierzchni wody unosił się grzybień biały (zwany lilią wodną).  Wszyscy chętni mogli zajrzeć do wnętrza spróchniałego porośniętego mchem drzewa. Gdy zatrzymaliśmy się przy jednej z tablic informacyjnych podleśniczy wspomniał o roślinach takich jak: konwalia majowa, czermień błotna, kruszyna pospolita, tarnina, czeremcha amerykańska.
Po powrocie ze spaceru weszliśmy do izby przyrodniczo-leśnej, w której obejrzeliśmy film dokumentalny o życiu żubrów i działaniach podejmowanych przez ludzi w celu ochrony tego gatunku. Po obejrzeniu filmu pożegnaliśmy się z Panem Tomkiem, który rozdał nam pamiątkowe zakładki oraz odblaski, potem wsiedliśmy do autokaru, aby wyruszyć w dalszą podróż do Ośrodka Sportowego „Malutkie Resort”.

Wizytę w Ośrodku rozpoczęliśmy od zwiedzania stajni i mini zoo, po którym oprowadził nas jeden z pracowników. Dowiedzieliśmy się wielu istotnych informacji o żywieniu koni oraz oznaczaniu ich ras. Obejrzeliśmy dokładnie kask do jazdy konnej, różne rodzaje siodeł i szczotek do pielęgnacji koni.
W mini zoo natomiast obserwowaliśmy następujące zwierzęta: daniele, lamy, dziki, owce kameruńskie, a także kuca walijskiego, osła katalońskiego i muła. Później odbyło się ognisko,
a następnie dzieci i młodzież pod opieką rodziców i pracowników Ośrodka w zależności od stanu zdrowia i wieku korzystali z różnych atrakcji: toru kartingowego, parku linowego, przejażdżki na koniu, placu zabaw.

Po skorzystaniu z oferty Ośrodka wyruszyliśmy autokarem w drogę powrotną do domów.
Uczestnikom wyjazdu podobała się zarówno lekcja przyrodnicza w Nadleśnictwie Gidle jak
i pobyt w Ośrodku Sportowym „Malutkie Resort”.

Zarząd Stowarzyszenia „Dar Serca” składa serdeczne podziękowania Fundacji CEMEX „Budujemy Przyszłość” za umożliwienie naszym podopiecznym uczestnictwa w tym wyjeździe.